مقالات

آزمایش کرونا چند نوع است و چه تفاوت‌هایی دارند؟

تست-کرونا-در-منزل

ویروس کرونا (کوید-19)، همچنان پس از ماه‌ها، سرتیتر رسانه‌ها و سوژه‌ی اصلی گفتگوی بین مردم در سراسر جهان است. در مورد نحوه‌ی شکل‌گیری این ویروس عجیب و پیش‌بینی وضعیت آن در آینده‌ی بشر نمی‌توان دقیق حرف زد؛ اما چیزی که تا به امروز بیش از موارد دیگر در مورد بیماری کوید 19 مهم بوده است، انواع آزمایش کرونا و تفاوت تست‌های کرونا با یکدیگر است.

در وضعیت فعلی، آزمایش آنتی بادی و آزمایش PCR روش‌های اصلی تست سیستم بهداشت جهانی برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای مردم به کرونا است. هر دوی این روش‌ها اهمیت زیادی دارند و همزمان با بروز بحران کرونا در جهان، دانشمندان در حال تلاش برای یافتن روش‌های جایگزین بررسی و تشخیص این بیماری در بدن افراد هستند. در این نوشتار از بلاگ شفایار به بررسی انواع تست کرونا و تفاوت‌های آن می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و اطلاعات کامل‌تر درباره انواع تست کرونا، با این نوشتار همراه باشید.

آزمایش کرونا در اردبیل

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا یا همان کوید-19، خانواده‌ای از ویروس‌ها است که سبب بیماری‌های کشنده در پرندگان و پستانداران می‌شوند. این بیماری در انسان به‌طور معمول از راه قطرات مایع که در هوا توسط افراد مبتلا به ویروس پخش می‌شود، گسترش می‌یابد.

برخی از انواع نادر اما قابل توجه از جمله ویروس سارس (SARS) یا سندرم حاد تنفسی بوده که مسئول ویروس کوید-19 است. این ویروس به‌حدی تاثیر مخربی در بدن انسان دارد که می‌تواند باعث مرگ و میر بسیار شود.

در خانواده‌ی ویروس کرونا، 4 نوع ویروس شناخته شده به نام‌های دلتا کرونا ویروس، گاما کرونا ویروس، بتا کرونا ویروس و آلفا کرونا ویروس وجود دارند. دو مورد اول فقط پستاندارانی از جمله انسان، گربه، خوک و خفاش را آلوده می‌کنند. اما در ویروس گاما کرونا، بیشتر پرنده‌هایی مانند طیور آلوده می‌شوند، این در حالی‌است که دلتا کرونا هم می‌تواند پستانداران و هم پرندگان را آلود کند.

تست ویروس کرونا در اردبیل

ویروس کرونا می‌تواند علائم مختلفی را در حیوانات ایجاد کند. در حالی که برخی از موارد باعث بروز اسهال در بوقلمون‌ و خوک‌ها می‌شوند، اما بیشتر می‌توان عفونت ایجاد شده توسط این ویروس را با سرماخوردگی مقایسه کرد که باعث مشکلات خفیف تا متوسط تنفسی ناحیه فوقانی بدن، مانند گلو درد و آبریزش بینی می‌شود.

تعداد کمی از استثناهای کشنده وجود دارند که تاثیرات مخربی بر سلامت دام و انسان در سراسر جهان دارند.

در طول بحران عصر حاضر، اهمیت تست کرونا در اردبیل (آزمایش کرونا در اردبیل) که قابل دسترس و قابل اطمینان باشد، بیش از هر عامل دیگر، بسیار مهم و حیاتی است. کشور کره‌ی جنوبی، جایی که آزمایشات بیماری سریع و به سادگی در زمان شیوع بیماری در دسترس قرار گرفت، نسبت به سایر کشورهایی که عملکرد ضعیفی در مقابله با بیماری داشتند، میزان مرگ و میر خیلی کمتری را داشت.

از 1700 مورد ثبت شده تا به امروز، تنها 174 مورد منجر به مرگ ناشی از کرونا در کره جنوبی ثبت شده است. این وضعیت در حالی است که از حدود 34000 مورد ثبت شده در انگلیس، 2021 مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس گزارش شده است. این آمار بیانگر این موضوع است که چطور وجود آزمایش‌های قابل اعتماد که به شکلی دقیق مثبت یا منفی بودن بیماری را نشان می‌دهند، اهمیت زیادی دارد.

تست کرونا در اردبیل

انواع آزمایش کرونا

انواع آزمایش کرونا به شرح زیر است:

  • تست آنتی بادی یا سرولوژی

تست آنتی بادی کرونا در اردبیل

یک آزمایش آنتی بادی به ما نشان می‌دهد که چه قسمتی از جمعیت به این بیماری آلوده شده‌اند. این نوع آزمایش نمی‌گوید که چه کسی آلوده است، چرا که آنتی بادی‌ها پس از یک یا دو هفته تولید می‌شوند و پس از این مدت، ویروس باید از سیستم بدن پاک شود. اما تست آنتی بادی به ما می‌گوید که چه کسی قبلا مبتلا شده است و چه کسی باید از این ویروس در امان بماند.

هنوز مشخص نیست که هر دوره‌ی ایمنی پس از ابتلا به کرونا تا چه مدت طول می‌کشد. بررسی‌های محققان نشان داده‌اند افرادی که از شیوع ناگهانی سارس (سندرم تنفسی حاد) جان سالم به در برده‌اند، سال‌ها پس از بهبودی در خون خود آنتی بادی داشتند.

هر دوی بیماری‌های سارس و کوید 19 توسط ویروس‌های کرونا ایجاد می‌شوند، اما خیلی زود است که بگوییم کرونا پاسخ ایمنی مشابهی ایجاد می‌کند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که برخی از افراد، دو برابر به این ویروس مبتلا شده‌اند؛ به این معنی که در این بیماران خاص، پس از ابتلا هیچ مصونیتی شکل نگرفته است!

آزمایش کرونا در اردبیل

  • تست پی سی آر (PCR)

تست پی سی آر (PCR) در اردبیل

 در زمان نگارش این نوشتار، بیشتر آزمایش‌های ویروس کرونا که تمامی گزارش‌ها بر اساس آن منتشر می‌شوند، از روش پی سی آر (PCR) استفاده می‌کنند. آن‌ها اطلاعات ژنتیکی ویروس یا همان آر.اِن.اِی (RNA) را تشخیص می‌دهند. انجام این تست تنها در صورت وجود ویروس و فعال بودن آن در بدن فرد ممکن است.

برای انجام این آزمایش، تکنیسین یک سوآب پنبه‌ای 15 سانتی‌متری را درون هر دو طرف بینی قرار داده و آن را برای 15 ثانیه در داخل مجرای تنفسی بینی حرکت می‌دهد. این‌کار در بیشتر موارد باعث ناراحتی و احساس درد شدید در فرد می‌شود. سپس پس از این مدت، سوآب به یک آزمایشگاه برای تست ارسال می‌شود.

آزمایش PCR به‌جای حضور پاسخ ایمنی بدن یا آنتی بادی، برای تشخیص مستقیم وجود آنتی ژن استفاده می‌شود. با تشخیص RNA، ویروسی که قبل از تشکیل آنتی بادی‌ها یا علائم بیماری در بدن وجود دارد، به سرعت تشخیص داده می‌شود.

  • تست جریان جانبی (Lateral Flow Assay)

تست جریان جانبی در اردبیل

شرکت کانادایی سونا نانوتک (Sona Nanotech)، تلاش کرده است تا آزمایشی به‌طور کامل متفاوت برای ویروس کرونا به بازار عرضه کند. این آزمایش جریان جانبی با پاسخی سریع است و شرکت سونا نانوتک می‌گوید که انتظار دارد آزمایش آن در مدت زمان 5 تا 15 دقیقه، نتیجه را تعیین کند.

این آزمایش نسبت به سایر تست‌های کرونا کم هزینه بوده و همچنین توسط افراد غیرآموزش دیده نیز قابل اجرا است. سنجش جریان جانبی کاربردهای بسیاری دارد و می‌توان از آن برای نمونه‌گیری از ادرار، بزاق، خون، مخاط بینی و مایعات دیگر بدن استفاده کرد.

  • تست آنتی ژن (Antigen)

تست آنتی ژن کرونا در اردبیل

در دیگر طریقه‌ی تست تشخیص کرونا، شرکت آلمانی بوش، روشی ابتکاری در مورد این ویروس اتخاذ کرده است که در کمتر از 60 دقیقه، نتیجه‌ی آزمایش را اعلام می‌کند. این آزمایش از اولین تست‌های تشخیصی مولکولی به‌طور کامل اتوماتیک در جهان است که می‌تواند مستقیماً توسط تمام موسسات پزشکی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این آزمایش نیز از طریق مجرای، یعنی مخاط بینی و گلو انجام می‌شود.

گفتار پایانی!

هر چقدر آزمایش بیشتری انجام دهید، تصویر بهتری از اینکه چه کسی به این ویروس آلوده است و چه کسی باید قرنطینه شود نمایان می‌شود. کشورهای کره جنوبی، آلمان و سنگاپور تا به امروز روند همه‌گیری کرونا را نسبت به سایر کشورها، بهتر کنترل کرده‌اند. این می‌تواند به افراد جامعه کمک کند تا برخی از محدودیت‌های حرکتی را زودتر برطرف کرده و ایده‌ی بهتری از آنچه اتفاق می‌افتد ارائه دهند.

به این نکته دقت کنید که انواع تست کرونا، چه آنتی بادی و چه PCR، تا آن‌ جا انجام می‌شوند که شواهد واضح‌تری در مورد آن‌چه رخ می‌دهد یا آن‌چه که در آینده اتفاق خواهد افتاد، ارائه دهند.

برای انجام تست کرونا در اردبیل و هر جایی که بخواهید، می‌توانید از خدمات آزمایش کرونا در منزل شفایار استفاده کنید.

تمامی آزمایش‌های تست کرونا در اردبیل شفایار، در منزل یا محل کار شما انجام می‌شود تا ریسک و هزینه‌ی کمتری را پیش‌رو داشته باشید.

برای ثبت سفارش خدمات آزمایش کرونا در اردبیل، کافی است فرم زیر را تکمیل کنید:

درخواست تست کرونا در اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *